مقالات

سپری و کاربرد آن

سپری و کاربرد آن

آخرین آپدیت: 11 آذر 1402 ساعت: 12:21

سپری چیست و چه کاربردی دارد؟

سپری انواعی از پروفیل‌های آهنی می‌باشد که به شکل T است که از دو ورق کم عرض عمود برهم تشکیل شده است. بر خلاف تیرآهن استفاده از سپری‌ها کاربرد عظیمی ندارند. اما در صنعت ماشین‌آلات استفاده از آن‌ها در اولویت می‌باشد. در ادامه این مقاله به بررسی این محصول و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

سپری چیست؟

سپری آهنی یا پروفیل T  یک مقطع آهنی است که در ساختمان سازی و صنعت فراوان استفاده می‌گردد. به طور عمده این مقطع در ساخت درب و پنجره‌های مختلف برای اتصالات پل‌ها به ستون‌ها، ساخت سازه‌های فلزی، ستون، اسکلت گلخانه‌ها، سقف‌های شیشه‌ای و خرپا استفاده می‌گردد. خرپا سازه‌ای صلب از واحدهای مثلثی شکل می‌باشد که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است. ضخامت پروفیل‌های لنگه دری یا همان سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر می‌باشد. در بین سایزهای مختلف لنگه دری سایز ۲ میلی‌متر بیشتر از سایزهای دیگر مورد استفاده واقع میشود.

انواع سپری آهنی

سپری‌ها بر اساس تولید به دو دسته فابریک، آهن نوردی تقسیم می‌گردند. از نظر جنس نیز در ۵ دسته آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل در بازار موجود می‌باشند. تفاوت سپری آهنی نوردی با فابریک در وزن آن می‌باشد. وزن سپری آهنی کمتر از سپری فابریک است و از لحاظ ظاهری به سه دسته مختلف تقسیم می‌گردد:

  • سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر می‌باشد.
  • سپری با اضلاع نامتساوی که درآن‌ها ارتفاع نصف عرض می‌باشد.
  • سپری با ارتفاع زیاد

سپری چیست

انواع سپری بر اساس فرایند تولید

سپری فابریک (سپری نورد گرم)

 در این روش شمش را در کوره حرارت می دهند تا سرخ شود بعد از غلطک‌های نورد اولیه عبور می‌دهند تا طول آن افزایش یابد و از ضخامتش کم شود. در مرحله بعدی برای تبدیل شدن به سپری باید از غلطک‌های نورد میانی و نورد نهایی عبور کنند. حال سپری‌ها را با توجه به سایز مورد نظر برش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تیرآهن چیست؟

سپری پرسی (نورد سرد)

در روش نورد سرد مقطع تیرآهن را از وسط نصف کرده که هر قسمت آن یک سپری می شود. این روش خیلی رایج نمی‌باشد و در روش نورد گرم از آنجا که سپری‌ها به وسیله تکنولوژی رشد یافته‌تری تولید می‌گردند کیفیت بالاتری دارند و مطابق با استانداردها هم می‌باشند و از نظر قیمت هم مقرون به صرفه‌تر می‌باشند.

کاربرد سپری در ساختمان 

سپری در ساختمان خرپا، در اسکلت گلخانه‌ها، سقف و نماهای شیشه‌ای، در نورگیری زیرزمین‌‌ها جهت آجرهای شیشه‌ای در فضای بالا و به عنوان مهار کننده در ساختمان‌ها و همینطور در صنایع سدسازی مصرف می‌شود. محصولات فولادی کاربرد عظیمی در صنعت ساختمان دارند، به همین خاطر به شکل‌های گوناگونی تولید میگردند تا در هر قسمتی از سازه با مناسب‌ترین شکل موجود مورد استفاده قرار گرفته و از حداکثر ظرفیت باربری آن ها استفاده گردد.

با توجه به مطالبی که تا الان گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که سپری، کاربرد های گوناگونی دارد. از موارد مهمی که می‌توان از آن به عنوان کاربرد اصلی سپری یاد کرد استفاده از آن در ساخت درب و پنجره می باشد. اما این محصول به وسیله شکل منحصر به فردی که دارد، کاربرد های بسیار دیگری هم دارد.

کاربرد معروف سپری در صنعت ساختمان سازی است. برای اینکه در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که بار اعمال شده به سیستم باربر زیاد باشد، برای حفظ پایداری نمای سنگی و یکپارچه کردن آن با سازه اصلی از زیرسازی استفاده می‌گردد. در این زیر سازی علاوه بر نبشی و قوطی برای جوش پذیری بهتر نسبت به پروفیل قوطی در کناره‌ها از نبشی و در میانه‌ها از سپری‌های آهنی استفاده می‌گردد.

دیگر مقالات ما:

یکی دیگر از کاربردهای سپری ، استفاده از آن در سقف‌هایی می‌باشد که در آن‌ها نور پردازی شده باشد. در مواردی مثل سقف پاسیو‌ها، گلخانه‌ها و.. از سپری آهنی برای نشیمن مناسب جهت قرارگیری تایل‌های گذردهنده نور استفاده می‌گردد. استفاده از سپری آهنی به عنوان پروفیل اصلی باربر در این موارد به اقتصاد کار کمک می‌نماید.

کاربرد سپری

یکی دیگر از موارد مصرف سپری در سقف‌های کاذب است. در برخی از مکان‌ها برای جلوه زیباتر سقف و در عین پایداری و دوام آن از سپری به عنوان عضو سازه‌ای باربر در این سقف‌ها استفاده می‌گردد. در این روش برای دهانه‌های کم و بارگذاری سبک بر روی آن از سپری ۳ و برای دهانه‌های بیشتر و یا بارگذاری سنگین‌تر از سپری ۴ استفاده می‌گردد.

در ساختمان‌سازی مخصوصا در نواحی لرزه خیز تمامی جزئیات اجرایی باید بر مبنای آیین نامه‌های طراحی انجام گردد. پروفیل‌هایی مثل سپری که به خاطر شکل خاص خود می‌توانند به عنوان یک پروفیل مناسب در این مورد به کار گرفته شوند. به این ترتیب با استفاده از پروفیل سپری و ثابت کردن آن در بالا و پایین، بستر مناسبی برای مهار دیوارهای آجری و یا بلوک‌های ماسه سیمانی ایجاد می‌گردد. از کاربردهای دیگر سپری می توان به استفاده از آن به عنوان خرپا، و استفاده در سد‌سازی و پل سازی به عنوان ستون اشاره نمود.

سخن آخر

با توجه به مطالب گفته شده درباره‌ی سپری، حالا شما با کاربرد این محصول آشنایی پیدا کرده‌اید و می‌توانید با آگاهی کامل و هوشمندانه نوع مورد نظر خود را مطابق با نیازتان انتخاب کرده و تهیه نمایید.

author-avatar

درباره مسعود نیکجو

من بر این باورم که پیشرفت، در اجماع گروهی اتفاق خواهد افتاد و چنانچه من به دنبال رشد خود باشم، می‌بایست به رشد دیگری نیز کمک کنم. دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو فرصت شگفت انگیزی را برای من ایجاد کرد تا با چالشی جدید و هیجان انگیز در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آهن آلات، رو به رو، و دست و پنجه نرم کنم. اکنون مشتاق به انتقال تجربیات خود به دیگران هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *